Kimmeke’s Reisblog

Ik ga op vakantie en ik neem mee: een valies of twee, een fototoestel en Yves natuurlijk. Benieuwd naar onze avonturen? Hou dan zeker deze pagina in het oog.

• Sevilla

Het hart van Andalousië Sevilla is de hoofdstad van de Spaanse autonome regio Andalousië en van de provincie Sevilla. Andalousië ligt in het Zuiden van Spanje en dat zullen we gemerkt hebben aan het mooie weer. De regio heeft een rijke geschiedenis en daar valt ook in Sevilla niet naast te kijken. Sevilla werd gesticht door…

• Een kuitenbijter en een nat pak

Het viel al uit de laatste post af te leiden, Bryce Canyon National Park en Zion National Park waren de laatste twee bestemmingen van onze rondreis door Arizona en Utah. Bryce Canyon National Park Bryce Canyon is niet één enkele kloof, maar een reeks natuurlijke amfitheaters of kommen, uitgehouwen in de rand van een hoog…

• Wat groen tussen de rotsen

Capitol Reef National Park, gelegen in zuid-centraal Utah, in het hart van het rode rotsland, is een verborgen schat vol kliffen, canyons, koepels en bruggen in de Waterpocket Fold, een geologische monocline (een eenzijdige vouw in horizontale rotsformaties) die zich bijna 100 mijl uitstrekt van Lake Mountain tot Lake Powell. De Waterpocket Fold ontstond in…

• Een pittige wandeling

Deze boog hebben we gespot in Arches National Park. Arches heeft de dichtste concentratie natuurstenen bogen ter wereld. Er zijn meer dan 2000 gedocumenteerde bogen in het park, variërend van flinterdunne scheuren tot overspanningen van meer dan 97 meter. Benieuwd naar hoe deze bogen zijn ontstaan? Lees dan zeker even dit https://www.nps.gov/arch/learn/nature/arches.htm. Om Arches te…

• Canyonlands National Park

Canyonlands N.P. bestaat uit talloze canyons en fantastisch gevormde buttes uitgehouwen door de Colorado River en zijn zijrivieren. De rivieren verdelen het park in vier districten: Island in the Sky, The Needles, The Maze en de rivieren zelf. Deze gebieden delen een primitieve woestijnatmosfeer, maar bieden elk verschillende mogelijkheden voor sightseeing en avontuur. Ons avontuur…

• De wonderen der natuur

De laatste week van onze reis is ingezet. Intussen zit onze trip in Arizona erop en bevinden we ons in de staat Utah, waar ook nog een aantal National Parks op het programma staan. Onze laatste stop in Arizona was Monument Valley. Monument Valley Monument Valley is ontstaan ​​door de erosie van zandsteen afzettingen van…

• And it burns burns burns, the ring of fire …

Zonsverduistering gisteren! The Ring of fire Een zonsverduistering vindt plaats wanneer de maan tussen de zon en de aarde passeert en zijn schaduw werpt op sommige delen van onze planeet. Hoe de schaduw van de maan op aarde valt, bepaalt de classificatie van de eclips. Bij een ringvormige zonsverduistering zoals gisteren, bedekt de maan de…

• Heeft iemand de Colorado gezien?

Hij stroomt daar ergens tussen en heeft dit landschap tot stand gebracht. De naam Colorado is van Spaanse oorsprong en betekent “roodachtig gekleurd”. Vroeger kleurde de rivier namelijk rood door het slib van de zandsteen maar vandaag is dat niet meer het geval door de bouw van de Glen Canyon dam die het slib tegenhoudt.…

• Van de woestijn naar het woud en een skioord (zonder sneeuw)

Dat het ging waaien vandaag, dat was aangekondigd. Dat de wind onze planning lichtjes zou dwarsbomen dat hadden we niet verwacht. Stonden gepland: Meteor Crater De naam zegt het zelf dus heel veel uitleg over wat het is moet ik niet geven. Het gaat inderdaad om een krater gevormd door de inslag van een meteoriet…

• Get your kicks on Route 66

If you ever plan to motor west, Travel my way, take the highway that is best. Get your kicks on route sixty-six. It winds from chicago to la, More than two thousand miles all the way. Get your kicks on route sixty-six. Now you go through saint looey Joplin, missouri, And oklahoma city is mighty…

• On the top of the world

Week 1 in Lake Havasu City zit er bijna op. Terwijl Yves van zonsopgang tot zonsondergang zijn bijdrage levert om de IJSBA World Finals in goede banen te leiden – en een ganse dag naar jet-ski races kijken niet aan mij besteed is – moet ik mij in stilte zien bezig te houden. Lake Havasu…

• Een namiddag en nacht in Vegas

Nee dit is niet het fameuze naambord op de Strip maar wel dat aan de “Welcome to Las Vegas” souvenirwinkel waar Yves voor ons beiden een trui gaan kopen is want ja, op de avond was het ineens koud en nat in Vegas. Het startte nochtans allemaal veelbelovend onder een licht bewolkte hemel in Venetië,…

• Dat we goed aangekomen zijn

Het was ons een dagje gisteren … Het lang verwachte vertrek naar Amerika was aangebroken. De vlucht(en) Dan hup, hup van het vliegtuig. Spurt, spurt naar terminal E17 voor de aansluitende vlucht naar Las Vegas. Een uurtje tussen twee vluchten en een beetje file bij de paspoortcontrole zorgt toch wel voor wat stress. Nergens voor…

• America here we come

Free Stock photos by Vecteezy We gaan weer op reis en de bestemming wordt West-Amerika. Op het programma staan, de IJSBA World Finals @ Lake Havasu, gevolgd door een rondreis door Arizona en Utah waar de verschillende Nationale Parken niet op het programma mogen ontbreken. Het wordt een intensieve vakantie met naast veel kilometers op…

• Het is mooi geweest

Wie ons de afgelopen drie weken gevolgd heeft weet dat deze reis een intense belevenis was. Het is dan ook niet voor niets dat La Réunion, “L’île intense” wordt genoemd. De adembenemende natuur, de (zware) wandelingen, de verschillende microklimaten, de vriendelijkheid van de mensen, hun geschiedenis en cultuur, de avontuurlijke activiteiten, … Al deze elementen…

• De lagune

Dit is de lagune aan de westkust van La Réunion gezien vanuit de lucht. Naast het uitzicht vanuit de lucht bekeken we dit prachtige stukje natuur ook vanop het water in een transparante kajak. De lagune wordt beschermd door een enorm koraalrif dat een natuurlijke barrière vormt tegen het geweld van de Indische Oceaan. Het…

• Ter land, ter … en in de lucht

Na de afgelopen twee weken te hebben rondgetoerd en gewandeld was het deze morgen tijd om het eiland vanuit een ander perspectief te verkennen. Yves verraadde het al, we zijn letterlijk van de grond gegaan. We vlogen met Planetair 974 vanuit de luchthaven van Pierrefonds. Elk van ons apart in een ULM. Na de korte…

• Cirque de Cilaos

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets heb gepost. Volgens mijn laatste berichtje gingen we een korte wandeling maken maar daar is uiteindelijk niets van in huis gekomen omdat we iets te lang in ons bed hebben gelegen … Dat wil echter niet zeggen dat we stil hebben gezeten. Bijna al onze uitstappen…

• Moet er nog water zijn?

Het thema van vandaag is ongetwijfeld water. Waterval, zeewater, hemelwater, … Sinds gisteren verblijven we in L’Etang-Salé-les-Hauts gelegen aan wat ze hier noemen “La côte sous le vent” of simpelweg de westkust. Naast L’Etang-Salé-les-Hauts heb je ook L’Etang-Salé-les-Bains. Ik vermoed dat het onderscheid geen nadere uitleg behoeft. Het weerbericht gisteren avond klonk niet veelbelovend. Er…

• Kim & Yves op de vulkaan

Dat de ochtendstond goud in de mond heeft werd weer eens bewezen. Dat de wandelingen in La Réunion zwaar zijn ook. De wekker liep af om 5u. Om 6.15u waren we de baan op richting Pas de Bellecombe, het startpunt van de wandeling naar de Cratère Dolomieu op de Piton de la Fournaise. Ik stopte…

• Van hot naar her

Na Saint-Denis en Hell-Bourg verblijven we sinds gisteren in La Plaine des Cafres. Het dorp is genoemd naar les “Cafres”, zwarte slaven op de vlucht die er hun schuilplaats vonden. De term “cafre” werd gebruikt voor de slaven die in het begin van de kolonisatie van het eiland massaal gedeporteerd werden uit Angola, Mozambique, Zanzibar…

• Cirque de Mafate

De Cirque de Mafate is de wildste maar tegelijk de minst bezochte van de drie keteldalen. De reden hiervoor? Geen enkele autoweg leidt er naartoe. Dat werd dus weer stappen, enfin klauteren en afdalen, puffen en zweten, lachen en vloeken. De geschiedenis van Mafate in een notendop De Cirque de Mafate bevat een veertigtal “îlets”.…

• Cirque de Salazie en Hell-Bourg

Gisteren was een overgangsdag. We verlieten de hoofdstad richting het dorpje Hell-Bourg, gelegen in de Cirque de Salazie. De Cirque de Salazie is volledig opgenomen in de UNESCO werelderfgoedlijst. Het is de regio waar de meeste regen valt waardoor het de groenste van de drie keteldalen is. Die regenval voedt dan weer de vele watervallen…

• Wandelen naar “La Roche-Ecrite”

Op het programma een wandeling van 18,9 km (uiteindelijk 20,5 km volgens de GPS) naar La Roche-Ecrite. Een wandeling die bij velen op het verlanglijstje staat, maar de kwalificatie “moeilijk” zal menigeen afschrikken. De dag startte alvast veelbelovend: wekker om 4.30u, 6.10u vertrek naar Mamode Camp in Le Brûlé waar we de wandeling aanvatten rond…

• Tempels, vanille, rietsuiker en rum

Belofte maakt schuld dus hierbij een kort relaas van de afgelopen twee dagen. Over gisteren, de dag van onze aankomst, valt weinig te schrijven. Na een vlucht van 10.30u, in niet zo comfortabele zitjes, landden we veilig en wel op de luchthaven van Roland Garros. Nee niet in Parijs maar in Saint-Denis, hoofdstad van La…

• La Réunion

Wist je dat het eiland “La Réunion” een Frans overzees departement is? Het werd in 1946 uitgeroepen tot het 87ste departement van Frankrijk. Andere Franse overzeese departementen zijn la Martinique, la Guadeloupe en la Guyane. La Martinique hebben we vorig jaar van onze bucketlist gevinkt. Yves zou nog graag een raketlancering bijwonen op Frans-Guyana maar…